|
EKSPERYMENT
|
|
Elektryka prąd nie tyka. zgłębialiśmy tajniki elektroniki.
Poznaliśmy tajniki elektryki. Różnorodność eksperymentów zaciekawiła na długi
czas, a przy tym wpłynęła na wyobraźnię i spostrzegawczość.
Dzięki wielu przeprowadzonym eksperymentom można było pozyskać wiedzę dotyczącą
zasad działania układów elektronicznych.
Wyświetlacze cyfrowe, moduł radiowy, rejestrator dźwięku, źródła światła, moduły
dźwięku, silniki, przełączniki i wiele innych. wspaniała zabawa na wyciągnięcie
ręki.
arantujemy, że warto się trochę postarać, bo teraz to już będą czary
niczym podczas zajęć z magii w Hog |
|
Pasta dla słonia.
Listopad zawsze kojarzył nam się z magią, czarami i tajemniczością. Proponujemy
najbardziej magiczny eksperyment, jaki znamy. Pasta dla słonia, to absolutny hit
wśród eksperymentów. Zabawa jest już nieco trudniejsza w realizacji, ale
gwarantujemy, że warto się trochę postarać, bo teraz to już będą czary niczym
podczas zajęć z magii w Hogwarcie.
Skąd nazwa? Pastę zazwyczaj robi się w butelce, a wtedy piana wylewając się
wygląda jak gigantyczna pasta do zębów.
|
|
Cekinowa - przyjazna dłoń eksperymentatorów!
|
|
Chmura z mydła.
Co się wydarzy, gdy wrzucimy mydło do mikrofalówki? Sprawdźmy. Mydło połóż na
listku ręcznika papierowego. Ustaw mikrofalówkę na największy program na 2
minuty i obserwuj! Możemy zaobserwować tzw. Prawo Charlesa, które mówi, że gaz
ma tendencję do rozszerzania pod wpływem ciepła. Jako że mydło zawiera molekuły
powietrza, świetnie się nadaje do eksperymentu.
|
|
Zoetrop wykorzystuje efekt stroboskopowy.
Jest to zjawisko, które występuje, gdy poruszający sie obiekt, oświetlimy
migającym światłem. Kiedy ciało wykonuje ruch obrotowy albo zawarte na nim wzory
powtarzają się, następuje nieprawidłowe wrażenie zwolnienia ruchu, a nawet ma
się wrażenie, że ciało się zatrzymało. To zjawisko wykorzystuje się do
obserwacji i fotografowania ruchu ciał, które szybko się poruszają.
Krótko mówiąc, siatkówka oka dostrzega błysk światła dla pełnej dziesiątej
sekundy. Jeśli światło miga z taką lub mniejszą częstotliwością, siatkówką
spostrzega to światło jako świecące w sposób ciągły. Chcąc wykorzystać efekt
stroboskopowy obrazy powinny być oddzielone "chwilami ciemności" - odstępy
między szczelinami.
|
|
Balonowe etui przygotujemy w kilka minut.
Szukasz pomysłu na oryginalne etui?
Chcesz, żeby było tanie, pomysłowe i dobrze się prezentowało? Wcale nie musisz
inwestować w nowy pokrowiec lub futerał. Wystarczy, że zaopatrzysz sie w zwykły
balon.
Jak wykonać takie etui? Należy przygotować balon w ulubionym kolorze i nożyczki.
Balon należy napompować, ale nie wolno zawiązywać jego końca. Teraz wystarczy
umieścić go na stole, delikatnie położyć na nim telefon, docisnąć i bardzo
powoli zacząć spuszczać z balonu powietrze.
Bardzo ważna jest precyzja, ponieważ szybkie spuszczenie powietrza spowoduje, że
balon zapadnie się pod telefonem. Powolne odpompowanie sprawi, że guma, z której
wykonano balon idealnie dopasuje się do kształtu telefonu. Możesz zaopatrzyć się
w większy zestaw balonów i przeprowadzić kolejne metamorfozy.
|
|
Balonowy szaszłyk
Czy można przebić balonik, aby nie pękł? Można. Wygląda to jak magiczna
sztuczka, ale jak to zwykle bywa w magii - polega ona na tym, że wiemy nieco
więcej.
|
|
Moneta jak nowa.
Coca-cola lub pasta do mycia zębów cechują się wysoką skutecznością w
polerowaniu metali na wysoki połysk. W ten sposób będziesz w stanie szybko i
skutecznie odnowić swoją kolekcję monet, która wtedy bez wątpienia wprawi w
zachwyt każdego miłośnika numizmatyki.
|
|
Gejzer.
Ten eksperyment zna prawie każdy. W całym Internecie można
znaleźć masę filmików, jak ktoś do coli dodaje mentosy.
Przebieg eksperymentu zależy od kilku czynników. Erupcja napoju jest związana
głównie z przemianami fizycznymi, a nie reakcjami chemicznymi.
Choć tego nie widać gołym okiem powierzchnia mentosów jest chropowata. Jeśli
wrzucimy te cukierki do wody gazowanej, to też będzie gromadził się na nich gaz,
ale już nie tak efektownie. W składzie coli znajduje się kwas ortofosforowy,
który znacznie zwiększa rozpuszczalność mentosa, powierzchnia cukierka robi się
chropowata i jest w stanie zaabsorbować większą porcję CO2
. Jednocześnie w składzie mentosa znajduje się wodorowęglan sodu, który reaguje
z kwasem i uwalnia dodatkowy CO2 . Zanim
mentos opadnie na dno nutelki po drodze uda mu się "nazbierać" tyle CO2
, że gaz wypycha nadmiar cieczy z butelki by utrzymać odpowiednie ciśnienie w
mieszaninie. My to wypchnięcie obserwujemy w postaci gejzeru. |
|
Ognioodporny balon.
Balon wykonany jest z gumy, która jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła,
które oddaje wodzie, przez co temperatura gumy zawsze jest poniżej 100 stopni
Celsjusza, tym samym balon nie może się spalić, powodując, że staje się
ognioodporny.
Należy pamiętać, że balon może dotykać ognia tylko w miejscu, w którym jest w
środku woda (w innym przypadku balon pęknie natychmiast). |
|
Z wizytą w oczyszczalni ścieków.
Oczyszczalnie ścieków są niezwykle ważne dla naszego środowiska.
Wiemy, że większość środków chemicznych używanych w gospodarstwach domowych
i zakładach produkcyjnych oddziałuje najbardziej na wodę, istotne jest jej
uzdatnianie zanim wróci do obiegu.
Warto więc docenić systemy uzdatniania wód i przyjrzeć się, jak dokładnie
działają.
Kalejdoskop
Dzięki własnemu kalejdoskopowi uczniowie stworzyli niezliczoną liczbę
zwariowanych, kolorowych wzorków!
Dajemy odpadom nowe życie.
Recykling łączy w sobie świetną zabawę z korzyścią dla środowiska.
Bączek
Własnoręcznie wykonany wirujący bączek mienił się wieloma barwami.
Tworzymy własną tęczę!
Nie musieliśmy już czekać na deszcz, by ujrzeć tęczę.
Dzięki sztuczce z płytką CD wyczarowaliśmy śliczną tęczę w klasie.
Szkoda tylko, że na jej krańcu nie było garnuszka ze złotem.
|
Skok ze spadochronem
Pora na skoki spadochronowe korkowych komandosów!
Który spadochron poradzi sobie najlepiej w warunkach bojowych?
Uczniowie dowiedzieli się, że spadochrony działają dzięki sile oporu
aerodynamicznego (oporu powietrza).
Jest to szczególnego rodzaju tarcie, które przeciwstawia się sile
grawitacji. Najłatwiej zwiększyć opór powietrza poprzez zwiększenie
powierzchni spadochronu.
Małgorzata Jakubowska
|
"Jajko bez skorupki czy jajko w butelce?"
Po pierwsze:
Czy uda się stworzyć jajko bez skorupki?
Potrzebne:
-nieugotowane jajko,
-kubeczek,
-ocet.
Przebieg eksperymentu:
Uczniowie do kubeczków wlali ocet, zanurzyli jajko. Zostawili na 24h i
obserwowali, jakie zachodzą zmiany.
Wnioski:
Kwas octowy rozpuszcza węglan wapnia ze skorupki, który jest odpowiedzialny za
twardość skorupki. W efekcie skorupka jest miękka.
WAŻNE:
Jajko nie nadaje się do jedzenia!
Po drugie:
Czy uda nam się zmieścić jajko do butelki, której otwór jest mniejszy od
średnicy jajka?
Postanowiliśmy to sprawdzić w szkolnych warunkach.
Potrzebne:
-jajko ugotowane na twardo obrane ze skorupki,
-szklana butelka,
-zapałki.
Przebieg eksperymentu:
Badacz zapala zapałkę i umieszcza ją w butelce, której otwór szybko zatyka
jajkiem.
Mimo, że wielokrotnie nasze jajko uległo rozpadowi, a powinno całe wsunąć się do
butelki, doświadczenie utwierdza w tym, że nawet nieudane eksperymenty są
ciekawe.
Wnioski:
Zapałka ogrzewa cząsteczki powietrza w butelce, przez co odsuwają się od siebie
i nieco powietrza uchodzi z butelki. Gdy płomień gaśnie, cząsteczki powietrza
się ochładzają i zbliżają się do siebie. W normalnych warunkach powietrze z
zewnątrz dopełniłoby butelkę, jednak na przeszkodzie stoi jajko. Ciśnienie
powietrza na zewnątrz butelki jest tak duże, że wciska jajko do wewnątrz. Przy
wrzuceniu do butelki małej zapałki wessało nam tylko pół jajka, przy drugiej
jajko się rozpadło.
|
|
"Równowaga motyla a wańka - wstańka"
Uczniowie wykonali papierowe motyle wdzięcznie balansujące na czubku paluszka.
Barwne owady podparte główką na ołówku również utrzymywały równowagę.
Umieszczenie monet w skrzydłach motyla spowodowało, że środek ciężkości
przeniósł się na jego głowę. Jeżeli ciało podeprzemy w środku ciężkości,
utrzymuje się ono w równowadze.
Następnie uczniowie pragnęli dowiedzieć się, jak działa wańka-wstańka. Udało się
określić, że środek ciężkości wańki-wstańki znajduje się na dole, a górna część
zabawki jest lekka. Gdy na wańkę - wstańkę zadziała jakaś siła zewnętrzna, to
siła grawitacji ponownie ustawi ją do pionu, czyli powróci do stanu równowagi.
|
|
Przygotowanie cieczy nienewtonowskiej uczy i bawi.
Wychowankowie chętnie się potaplali i przyznali, że to miłe odprężenie dla
dłoni.
Wszyscy wiedzieli, że każda zwykła ciecz łatwo się rozpływa na boki. Natomiast
zaskoczeniem było, że ciecz nienewtonowska pod wpływem nacisku zmienia swoje
właściwości. Zwykle taka ciecz zmienia swoją "twardość". Ważne, aby szybko i
mocno naciskać na powierzchnię cieczy. Gdy szybko chwycimy ciecz i zgnieciemy,
to utworzy się kulka, jednakże kiedy zwolnimy nacisk, ciecz spłynie nam z dłoni.
Idąc za ciosem młodzi naukowcy przyrządzili swoje "gluty" (slime).
Wyzwaniem było stworzenie slima, który będzie przezroczysty. Początkowo wydawało
się to trudne, jednak w końcu odkryliśmy recepturę, która wychodziła za każdym
razem. Obserwowanie jak masa się rozciąga i kurczy, dało uczniom mnóstwo radości
i satysfakcji.
|
|
Zajęcia zatytułowane "Powiedz mi,
a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem". To właśnie
słowa Konfucjusza natchnęły uczniów do stworzenia lampy - lawy.
Uczniowie dowiedzieli się, że ciecze zmieszane z innymi cieczami mogą się
zachowywać w różny sposób. Atrament wlany do wody tworzy z nią mieszaninę
jednorodną. Z kolei olej nie miesza się z wodą, wypływa na jej powierzchnię -
mieszanina niejednorodna.
Na zajęciach wychowankowie stworzyli mieszaninę, w której olej i woda zostały
rozbite na tak małe kropelki, że ponownie nie mogły połączyć się w dwie różne
substancje. Wykorzystując właściwości oleju i wody, dzieci postanowiły stworzyć
lampę lawę. W doświadczeniu zastosowali również kolorowe tusze i tabletki
musujące.
Młodzi naukowcy zrozumieli, jak działa lampa lawa.
Kiedy tabletka dociera do dna butelki, w wodzie tworzą się pęcherzyki dwutlenku
węgla, a ponieważ są one lżejsze od wody i oleju, wznoszą się ku powierzchni,
zabierając z sobą porcje zabarwionej cieczy. Olej ma dużą lepkość, dlatego
pęcherzyki przemieszczają się w górę powoli, co daje przyjemny efekt wizualny.
Po dotarciu do powierzchni pękają, uwalniając zabarwioną wodę, która ponownie
opada na dno butelki. Ciągłe wznoszenie i opadanie kolorowej wody pozwala nam
zaobserwować efekt lampy lawy.
Pod koniec zajęć udało się badaczom także odszyfrować przy pomocy świeczek i
żelazka cytrynowe wiadomości.
Małgorzata Jakubowska
|
|
Zajęcia - "Co potrafi mój cień?"
Cień - coś, co widzisz codziennie,
spostrzegasz go w słoneczne dni albo
przy sztucznym oświetleniu. Nie
zastanawiasz się nad nim, a on
ciągle jest. Czasami taki zwykły
cień przybiera dość niecodzienną
formę.
Uczniowie mieli możliwość przekonać
się, co potrafią ich cienie. Zręczne
dłonie i lampka to jedyne rekwizyty
potrzebne, by wyczarować świat pełen
kształtów. Chińskie cienie to wesoła
zabawa, która ożywiła na ścianie
kicającego zająca, brodatą kozę,
pięknego orła, groźnego krokodyla
czy egipskiego kota. Udało się także
stworzyć portrety cieniem malowane.
Modele i modelki spisali się na
medal.
Podopieczni wcielili się również w
rolę reżyserów i aktorów, by
zaprezentować niepowtarzalny teatr
cieni przy pomocy dowolnych konturów
i własnych kukiełek. Polecamy
wesołą, pouczającą i pobudzającą
wyobraźnię zabawę.
Małgorzata Jakubowska
|