Witaj na stronie!
 

EKSPERYMENT

 

 

 
Elektryka prąd nie tyka. zgłębialiśmy tajniki elektroniki.

Poznaliśmy tajniki elektryki. Różnorodność eksperymentów zaciekawiła na długi czas, a przy tym wpłynęła na wyobraźnię i spostrzegawczość.
Dzięki wielu przeprowadzonym eksperymentom można było pozyskać wiedzę dotyczącą zasad działania układów elektronicznych.
Wyświetlacze cyfrowe, moduł radiowy, rejestrator dźwięku, źródła światła, moduły dźwięku, silniki, przełączniki i wiele innych. wspaniała zabawa na wyciągnięcie ręki.
arantujemy, że warto się trochę postarać, bo teraz to już będą czary niczym podczas zajęć z magii w Hog
Pasta dla słonia.

Listopad zawsze kojarzył nam się z magią, czarami i tajemniczością. Proponujemy najbardziej magiczny eksperyment, jaki znamy. Pasta dla słonia, to absolutny hit wśród eksperymentów. Zabawa jest już nieco trudniejsza w realizacji, ale gwarantujemy, że warto się trochę postarać, bo teraz to już będą czary niczym podczas zajęć z magii w Hogwarcie.

Skąd nazwa? Pastę zazwyczaj robi się w butelce, a wtedy piana wylewając się wygląda jak gigantyczna pasta do zębów.
  ekspe319_19 ekspe320_19 ekspe321_19 ekspe322_19 ekspe323_19 ekspe324_19 ekspe325_19 ekspe326_19 ekspe327_19 ekspe328_19 ekspe329_19 ekspe330_19 ekspe331_19 ekspe332_19 ekspe333_19 ekspe334_19 ekspe335_19 ekspe336_19 ekspe337_19 ekspe338_19 ekspe339_19 ekspe340_19 ekspe341_19 ekspe342_19 ekspe343_19 ekspe344_19 ekspe345_19


Cekinowa - przyjazna dłoń eksperymentatorów!

ekspe302_19 ekspe303_19 ekspe304_19 ekspe305_19 ekspe306_19 ekspe307_19 ekspe308_19 ekspe309_19 ekspe310_19 ekspe311_19 ekspe312_19 ekspe313_19 ekspe314_19 ekspe315_19 ekspe316_19 ekspe317_19 ekspe318_19



 Chmura z mydła.
Co się wydarzy, gdy wrzucimy mydło do mikrofalówki? Sprawdźmy. Mydło połóż na listku ręcznika papierowego. Ustaw mikrofalówkę na największy program na 2 minuty i obserwuj! Możemy zaobserwować tzw. Prawo Charlesa, które mówi, że gaz ma tendencję do rozszerzania pod wpływem ciepła. Jako że mydło zawiera molekuły powietrza, świetnie się nadaje do eksperymentu.

Zoetrop wykorzystuje efekt stroboskopowy.

Jest to zjawisko, które występuje, gdy poruszający sie obiekt, oświetlimy migającym światłem. Kiedy ciało wykonuje ruch obrotowy albo zawarte na nim wzory powtarzają się, następuje nieprawidłowe wrażenie zwolnienia ruchu, a nawet ma się wrażenie, że ciało się zatrzymało. To zjawisko wykorzystuje się do obserwacji i fotografowania ruchu ciał, które szybko się poruszają.

Krótko mówiąc, siatkówka oka dostrzega błysk światła dla pełnej dziesiątej sekundy. Jeśli światło miga z taką lub mniejszą częstotliwością, siatkówką spostrzega to światło jako świecące w sposób ciągły. Chcąc wykorzystać efekt stroboskopowy obrazy powinny być oddzielone "chwilami ciemności" - odstępy między szczelinami.

  ekspe251_19 ekspe252_19 ekspe253_19 ekspe254_19 ekspe255_19 ekspe256_19 ekspe257_19 ekspe258_19 ekspe259_19 ekspe260_19 ekspe261_19 ekspe262_19 ekspe263_19 ekspe264_19 ekspe265_19 ekspe266_19 ekspe267_19 ekspe268_19 ekspe269_19 ekspe270_19 ekspe271_19 ekspe272_19 ekspe273_19 ekspe274_19 ekspe275_19 ekspe276_19 ekspe277_19 ekspe278_19 ekspe279_19 ekspe280_19 ekspe281_19


Balonowe etui przygotujemy w kilka minut.

Szukasz pomysłu na oryginalne etui?

Chcesz, żeby było tanie, pomysłowe i dobrze się prezentowało? Wcale nie musisz inwestować w nowy pokrowiec lub futerał. Wystarczy, że zaopatrzysz sie w zwykły balon.
Jak wykonać takie etui? Należy przygotować balon w ulubionym kolorze i nożyczki. Balon należy napompować, ale nie wolno zawiązywać jego końca. Teraz wystarczy umieścić go na stole, delikatnie położyć na nim telefon, docisnąć i bardzo powoli zacząć spuszczać z balonu powietrze.
Bardzo ważna jest precyzja, ponieważ szybkie spuszczenie powietrza spowoduje, że balon zapadnie się pod telefonem. Powolne odpompowanie sprawi, że guma, z której wykonano balon idealnie dopasuje się do kształtu telefonu. Możesz zaopatrzyć się w większy zestaw balonów i przeprowadzić kolejne metamorfozy.

ekspe246_19 ekspe247_19 ekspe248_19 ekspe249_19 ekspe250_19
Balonowy szaszłyk

Czy można przebić balonik, aby nie pękł? Można. Wygląda to jak magiczna sztuczka, ale jak to zwykle bywa w magii - polega ona na tym, że wiemy nieco więcej.

 Moneta jak nowa.

Coca-cola lub pasta do mycia zębów cechują się wysoką skutecznością w polerowaniu metali na wysoki połysk. W ten sposób będziesz w stanie szybko i skutecznie odnowić swoją kolekcję monet, która wtedy bez wątpienia wprawi w zachwyt każdego miłośnika numizmatyki.
 ekspe215_19 ekspe216_19 ekspe217_19 ekspe218_19 ekspe219_19 ekspe220_19 ekspe221_19 ekspe222_19 ekspe223_19 ekspe224_19 ekspe225_19 ekspe226_19 ekspe227_19 ekspe228_19 ekspe229_19 ekspe230_19 ekspe231_19 ekspe232_19




Gejzer.

Ten eksperyment zna prawie każdy. W całym Internecie można znaleźć masę filmików, jak ktoś do coli dodaje mentosy.

Przebieg eksperymentu zależy od kilku czynników. Erupcja napoju jest związana głównie z przemianami fizycznymi, a nie reakcjami chemicznymi.

Choć tego nie widać gołym okiem powierzchnia mentosów jest chropowata. Jeśli wrzucimy te cukierki do wody gazowanej, to też będzie gromadził się na nich gaz, ale już nie tak efektownie. W składzie coli znajduje się kwas ortofosforowy, który znacznie zwiększa rozpuszczalność mentosa, powierzchnia cukierka robi się chropowata i jest w stanie zaabsorbować większą porcję CO2 . Jednocześnie w składzie mentosa znajduje się wodorowęglan sodu, który reaguje z kwasem i uwalnia dodatkowy CO2 . Zanim mentos opadnie na dno nutelki po drodze uda mu się "nazbierać" tyle CO2 , że gaz wypycha nadmiar cieczy z butelki by utrzymać odpowiednie ciśnienie w mieszaninie. My to wypchnięcie obserwujemy w postaci gejzeru.
ekspe206_19 ekspe207_19 ekspe208_19 ekspe209_19 ekspe210_19 ekspe211_19 ekspe212_19 ekspe213_19 ekspe214_19

Ognioodporny balon.

Balon wykonany jest z gumy, która jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła, które oddaje wodzie, przez co temperatura gumy zawsze jest poniżej 100 stopni Celsjusza, tym samym balon nie może się spalić, powodując, że staje się ognioodporny.

Należy pamiętać, że balon może dotykać ognia tylko w miejscu, w którym jest w środku woda (w innym przypadku balon pęknie natychmiast).



Z wizytą w oczyszczalni ścieków.

Oczyszczalnie ścieków są niezwykle ważne dla naszego środowiska.
Wiemy, że większość środków chemicznych używanych w gospodarstwach domowych i zakładach produkcyjnych oddziałuje najbardziej na wodę, istotne jest jej uzdatnianie zanim wróci do obiegu.
Warto więc docenić systemy uzdatniania wód i przyjrzeć się, jak dokładnie działają.




Kalejdoskop

Dzięki własnemu kalejdoskopowi uczniowie stworzyli niezliczoną liczbę zwariowanych, kolorowych wzorków!



ekspe160_19 ekspe161_19 ekspe162_19 ekspe163_19 ekspe164_19 ekspe165_19 ekspe166_19 ekspe167_19


Dajemy odpadom nowe życie.

Recykling łączy w sobie świetną zabawę z korzyścią dla środowiska.

ekspe137_19 ekspe138_19 ekspe139_19 ekspe140_19 ekspe141_19 ekspe142_19 ekspe143_19 ekspe144_19 ekspe145_19 ekspe146_19 ekspe147_19 ekspe148_19 ekspe149_19 ekspe150_19 ekspe151_19 ekspe152_19 ekspe153_19 ekspe154_19 ekspe155_19 ekspe156_19 ekspe157_19 ekspe158_19



Bączek

Własnoręcznie wykonany wirujący bączek mienił się wieloma barwami.

ekspe121_19 ekspe122_19 ekspe123_19 ekspe124_19 ekspe125_19 ekspe126_19 ekspe127_19 ekspe128_19 ekspe129_19 ekspe130_19 ekspe131_19 ekspe132_19 ekspe133_19 ekspe134_19 ekspe135_19 ekspe136_19

Tworzymy własną tęczę!

Nie musieliśmy już czekać na deszcz, by ujrzeć tęczę.
Dzięki sztuczce z płytką CD wyczarowaliśmy śliczną tęczę w klasie.
Szkoda tylko, że na jej krańcu nie było garnuszka ze złotem.





Skok ze spadochronem

Pora na skoki spadochronowe korkowych komandosów!
Który spadochron poradzi sobie najlepiej w warunkach bojowych?

Uczniowie dowiedzieli się, że spadochrony działają dzięki sile oporu aerodynamicznego (oporu powietrza).
Jest to szczególnego rodzaju tarcie, które przeciwstawia się sile grawitacji. Najłatwiej zwiększyć opór powietrza poprzez zwiększenie powierzchni spadochronu.

 Małgorzata Jakubowska



"Jajko bez skorupki czy jajko w butelce?"

Po pierwsze:
Czy uda się stworzyć jajko bez skorupki?

Potrzebne:
-nieugotowane jajko,
-kubeczek,
-ocet.

Przebieg eksperymentu:
Uczniowie do kubeczków wlali ocet, zanurzyli jajko. Zostawili na 24h i obserwowali, jakie zachodzą zmiany.

Wnioski:
Kwas octowy rozpuszcza węglan wapnia ze skorupki, który jest odpowiedzialny za twardość skorupki. W efekcie skorupka jest miękka.

WAŻNE:
Jajko nie nadaje się do jedzenia!

Po drugie:
Czy uda nam się zmieścić jajko do butelki, której otwór jest mniejszy od średnicy jajka?
Postanowiliśmy to sprawdzić w szkolnych warunkach.

Potrzebne:
-jajko ugotowane na twardo obrane ze skorupki,
-szklana butelka,
-zapałki.

Przebieg eksperymentu:
Badacz zapala zapałkę i umieszcza ją w butelce, której otwór szybko zatyka jajkiem.

Mimo, że wielokrotnie nasze jajko uległo rozpadowi, a powinno całe wsunąć się do butelki, doświadczenie utwierdza w tym, że nawet nieudane eksperymenty są ciekawe.

Wnioski:
Zapałka ogrzewa cząsteczki powietrza w butelce, przez co odsuwają się od siebie i nieco powietrza uchodzi z butelki. Gdy płomień gaśnie, cząsteczki powietrza się ochładzają i zbliżają się do siebie. W normalnych warunkach powietrze z zewnątrz dopełniłoby butelkę, jednak na przeszkodzie stoi jajko. Ciśnienie powietrza na zewnątrz butelki jest tak duże, że wciska jajko do wewnątrz. Przy wrzuceniu do butelki małej zapałki wessało nam tylko pół jajka, przy drugiej jajko się rozpadło.

"Równowaga motyla a wańka - wstańka"

Uczniowie wykonali papierowe motyle wdzięcznie balansujące na czubku paluszka. Barwne owady podparte główką na ołówku również utrzymywały równowagę. Umieszczenie monet w skrzydłach motyla spowodowało, że środek ciężkości przeniósł się na jego głowę. Jeżeli ciało podeprzemy w środku ciężkości, utrzymuje się ono w równowadze.

Następnie uczniowie pragnęli dowiedzieć się, jak działa wańka-wstańka. Udało się określić, że środek ciężkości wańki-wstańki znajduje się na dole, a górna część zabawki jest lekka. Gdy na wańkę - wstańkę zadziała jakaś siła zewnętrzna, to siła grawitacji ponownie ustawi ją do pionu, czyli powróci do stanu równowagi.


Przygotowanie cieczy nienewtonowskiej uczy i bawi.

Wychowankowie chętnie się potaplali i przyznali, że to miłe odprężenie dla dłoni.

Wszyscy wiedzieli, że każda zwykła ciecz łatwo się rozpływa na boki. Natomiast zaskoczeniem było, że ciecz nienewtonowska pod wpływem nacisku zmienia swoje właściwości. Zwykle taka ciecz zmienia swoją "twardość". Ważne, aby szybko i mocno naciskać na powierzchnię cieczy. Gdy szybko chwycimy ciecz i zgnieciemy, to utworzy się kulka, jednakże kiedy zwolnimy nacisk, ciecz spłynie nam z dłoni.

 Idąc za ciosem młodzi naukowcy przyrządzili swoje "gluty" (slime). Wyzwaniem było stworzenie slima, który będzie przezroczysty. Początkowo wydawało się to trudne, jednak w końcu odkryliśmy recepturę, która wychodziła za każdym razem. Obserwowanie jak masa się rozciąga i kurczy, dało uczniom mnóstwo radości i satysfakcji.

   Zajęcia zatytułowane "Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem". To właśnie słowa Konfucjusza natchnęły uczniów do stworzenia lampy - lawy.

Uczniowie dowiedzieli się, że ciecze zmieszane z innymi cieczami mogą się zachowywać w różny sposób. Atrament wlany do wody tworzy z nią mieszaninę jednorodną. Z kolei olej nie miesza się z wodą, wypływa na jej powierzchnię - mieszanina niejednorodna.

Na zajęciach wychowankowie stworzyli mieszaninę, w której olej i woda zostały rozbite na tak małe kropelki, że ponownie nie mogły połączyć się w dwie różne substancje. Wykorzystując właściwości oleju i wody, dzieci postanowiły stworzyć lampę lawę. W doświadczeniu zastosowali również kolorowe tusze i tabletki musujące.

Młodzi naukowcy zrozumieli, jak działa lampa lawa.

Kiedy tabletka dociera do dna butelki, w wodzie tworzą się pęcherzyki dwutlenku węgla, a ponieważ są one lżejsze od wody i oleju, wznoszą się ku powierzchni, zabierając z sobą porcje zabarwionej cieczy. Olej ma dużą lepkość, dlatego pęcherzyki przemieszczają się w górę powoli, co daje przyjemny efekt wizualny. Po dotarciu do powierzchni pękają, uwalniając zabarwioną wodę, która ponownie opada na dno butelki. Ciągłe wznoszenie i opadanie kolorowej wody pozwala nam zaobserwować efekt lampy lawy.

Pod koniec zajęć udało się badaczom także odszyfrować przy pomocy świeczek i żelazka cytrynowe wiadomości.

Małgorzata Jakubowska

Zajęcia - "Co potrafi mój cień?"

Cień - coś, co widzisz codziennie, spostrzegasz go w słoneczne dni albo przy sztucznym oświetleniu. Nie zastanawiasz się nad nim, a on ciągle jest. Czasami taki zwykły cień przybiera dość niecodzienną formę.

Uczniowie mieli możliwość przekonać się, co potrafią ich cienie. Zręczne dłonie i lampka to jedyne rekwizyty potrzebne, by wyczarować świat pełen kształtów. Chińskie cienie to wesoła zabawa, która ożywiła na ścianie kicającego zająca, brodatą kozę, pięknego orła, groźnego krokodyla czy egipskiego kota. Udało się także stworzyć portrety cieniem malowane. Modele i modelki spisali się na medal.

Podopieczni wcielili się również w rolę reżyserów i aktorów, by zaprezentować niepowtarzalny teatr cieni przy pomocy dowolnych konturów i własnych kukiełek. Polecamy wesołą, pouczającą i pobudzającą wyobraźnię zabawę.

Małgorzata Jakubowska

 

 

 

 


 

Copyright by Twoja.Strona | Valid HTML 4.01 & CSS szablony